close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יש לנו סיכוי לעצמאות נדלני"ת?

נדב ליסובסקיח אייר, תשעג18/04/2013

מחיר דירה היום הוא פשוט לא הגיוני ולרובנו אין למעשה סיכוי לרכוש אחת. מה אפשר לעשות?

תגיות:

הסבים והסבתות שלנו עמלו בפרך, ייבשו ביצות בחדרה ופתח תקווה, קיבלו קושאן בטאבו, שלפו אתי חפירה, יצקו מלט והגיעו בעשר אצבעות מיובלות לבית משלהם. הורינו חסכו, חסכו וחסכו, קיבלו משכנתא והצליחו להגיע לפסגת החלומות של שנות השישים, דירת שני חדרים עם הול ומטבחון זעיר, בת 50-60 מטריםרבועים.

הדור שלי, בני החמישים פלוס, רכש לאחר החתונה בשנות השמונים והתשעים דירות שיכון ממשלתיות, 72 עד 84 מ"ר, בשלוש מאות- ארבע מאות אלף שקלים ועוד נשאר לו כסף בצד לפיאט 127 קומפקטית.

ובני המזל בדורנו, שהיה להם עוד קצת כסף, נניח חמש מאות-שש מאות אלף שקלים,

עדיין יכלו בהחלט במחצית שנות התשעים, לפני בסך הכול פחות מעשרים שנה, להגיע בירושלים לדירת פאר בת חמישה חדרים, סוויטת הורים ושירותים כפולים. אח.. היו ימים.. אותה דירת חמישה חדרים, מה לעשות, שילשה וריבעה את ערכה, ושווה כיום, כדירת יד שנייה, שני מיליון שקלים לפחות.

אפשר לשמוח? ממש לא..אנחנו, דור ההורים, שהצלחנו איכשהו להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, ויושבים לכאורה על רכוש רב, איננו מסוגלים לעזור לילדינו להגיע לדירות משלהם. אם הורינו עוד יכלו, קצת פה, קצת שם, להשלים לנו את המאה-מאתיים אלף השקלים החסרים, הרי שכיום, למי שיש נניח שלושה ילדים, צריך לתת לכל אחד מהם סכום עתק של מיליון שקלים בקירוב, וזאת על מנת שיצליחו איכשהו להגיע לדירה סבירה בבירה, ובינינו – לכמה הורים ירושלמים יש שניים-שלושה מיליוני שקלים פנויים בצד? ומה עם הוצאות החתונה? והוצאות המחיה? ומה עם הצורך המובן של הורים מתבגרים להותיר בידם סכום סביר לעת זיקנה?

ביננו, איך המדינה יכולה לעודד משפחות צעירות להוליד 3 ,4 ואפילו 5 ילדים בשעה שבקושי נותר כסף להאכיל ילד וכלב.

ובמילים אחרות – הולך ופוחת הדור שיכול להגיע לדירה משלו וזה כולל, בפראפראזה לגברת כהן מחדרה, את מר סיטון הירושלמי, פקיד ממשלה בכיר הנשוי למורה בתיכון, שניהם בעלי 25 שנות וותק, ומרוויחים יחד סכום נאה לכאורה של כ-16-18 אלף שקלים נטו, אולם למרות הכול ילדיהם הבוגרים אינם מסוגלים להגיע לדירה משלהם, והברירה שלהם היא בין להשתעבד לדירה בשכירות בירושלים לבין להתרחק לפריפריה, רחוק רחוק מאמא ואבא, רחוק, רחוק ממקום עבודה מתקבל על הדעת, כשגם שם ספק רב אם יצליחו להגיע ליותר מדירת 3 חדרים קומפקטית וגם זה רק בעזרת משכנתא ענקית.

האם אי פעם נגיע לעצמאות נדלנ"ית? התשובה, כמובן, בידי קברניטי המדינה החדשים. אם ישכילו בפעולה משולבת בניצוח ראש הממשלה, ובשיתוף שרי האוצר, השיכון, הפנים וכל היתר ליצר רבבות דירות ברות השגה בירושלים ובמרכז הארץ, אז יש אולי תקווה לעצמאות שכזו. הכדור, כמובן, בידיהם.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה